“Ya Allah Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepadaMu dari sifat lemah dan malas, Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepadaMu dari bebanan hutang dan hasad dengki orang”

Halaman

DIY Baiki Siling Pecah

Minggu kelmarin siling bilik tidur pecah dek kerana kucing yang selalu sangat terjun dari atap. Kawasan kejiranan Ina ni ada banyak kucing sebab jiran belakang rumah pelihara kucing yang sangat banyak. Ina tak kisahpun walaupun kadang2 aroma najisnya sampai ke rumah sebab timbunan pasir ada kat belakang rumah jiran tu, juga dekat dengan belakang rumah Ina. Dan Ina pun tak kisah sangat walaupun kucing2nya beranak atas siling dan hari2 dengar anak-anak kucing mengiau dan merayap atas siling. Dan Ina tak kisah pun walaupun salalu terkejut sebab kucing2 tu suka panjat atap dan terjun atas siling. Mula2 pindah dulu ingatke benda2 halus yg terjun tapi bila siasat baru tau kucing yang terjun. Dan Ina tak kisahpun bila kucing2 tu bergaduh atas siling sampai rasa macam nk runtuh siling dan pikirkan kot2 gaduh sampai terkencing terberak. Tapi kali ni Ina sedikit kesah sebab kucing tu terjun sampai pecah siling bilik Ina. Nak kesah lebih2 pun tak guna jugak sebab namanya pun binatang. Yang manusia ni kena pikir cara nak cegah ianya berulang lagi jer.

Besar jugaklah pecahnya dan retaknya. Serpihan yang berderai tu Ina simpan untuk dijadikan bahan bukti pada suami Ina. Fakhruddin pun terkejut sangat asik duk sebut "bu..bu..pecah...".

Sabtu kelamarin baru ler suami Ina sempat membaikinya. Nak ganti yang baru pun almaklumler lepas2 raya ni, gaji pun belum lagi. Untuk sementara ni kena lah baiki mana yang boleh dulu. Dari malam kejadian hingga ke sabtu lalu kami guna kotak jer untuk tutup lubang tu.
Suami Ina panjat dulu ke atas untuk adjust apa yang patut. Nampak tak suis tu, suami Ina pasangkan lampu kat siling, mudah nak buat kerja katanya.



Mula-mula suami Ina skru kan dulu yang retak tu supaya keretakan tu terkawal.
Lepas tu cantumkan semula bahagian yang pecah tu. Nasib baik pecahnya cuma tiga. kalau berderai kecik-kecik confirm kena tunggu gaji baru leh tukar sekeping siling terus. Kerja-kerja mencantumkan puzzle ni perlu lebih teliti dan sabar.
Akhir sekali sapukan adunan wall filler supaya cantuman lebih kukuh dan kesan pecah tu dapat diselindungkan.
Kan dah kurang sikit kesan pecahnya.
Bila kering keadaanya bertambah baik. Cukup elok untuk sementara waktu. Sebelum turun Ina minta suami Ina semburkan air cili di kawasan2 kegemaran kucing2 tu lebih2 lagi port beranak tu. Sebab suami Ina kata ada nampak dua tiga ekor kucing yang dah bunting, kenalah Ina buat pencegahan awal supaya kucing2 tu tak beranak lagi atas siling bilik air belakang rumah Ina.
Air cili ni katanya dapat mengaburi bau kucing, supaya kucing2 tu tak lepak berlama-lama lagi di tempat2 kesukaannya yang dah ada bau kucing.

Selepas selesai projek baiki siling, kami bertiga beranak memenuhi jemputan rumah terbuka, kenduri kawin dan beraya di akhir2 aidilfitri. 05 buah rumah semuanya. Sangatlah penat tapi seronok.

2 ulasan:

  1. elok pulak pecahny a3 segi mcmtu,..naisb baik pecah 3segi kalu bersegi2 mau jenoh nak cantum,...untung la suami pandai bertukang,jimat2...baru tau air cili tu dpt hilangkan bau kucing..info baru ..

    BalasPadam
    Balasan
    1. A'ah kak, alhamdulillah tak pecah berderai-derai, kalau tak kenalah beli baru terus...

      Padam

Terima kasih kerana sudi berkongsi pendapat dan pandangan anda di sini. Semoga kita memperoleh manfaat darinya.