“Ya Allah Ya Tuhanku, aku berlindung kepadaMu dari rundungan sedih dan duka. Aku berlindung kepadaMu dari sifat lemah dan malas, Aku berlindung kepadaMu dari sifat pengecut dan kedekut. Aku berlindung kepadaMu dari bebanan hutang dan hasad dengki orang”

Halaman

MAHA NS 2012

Hujung minggu lalu suami Ina menunaikan janjinya utk bawa Ina dan anak jalan-jalan ke Karnival MAHA NS 2012. Sebenarnya suami Ina dah riki-riki dengan sahabatnya Awe dan dia dah aim pokok yang nak dibeli.

Alhamdulillah kereta berjaya dipark beerdekatan pintu masuk. Orang ramai tapi tidaklah terlalu sesak-Ina jangkakan sesak sebab keesokannya hari penamat. Waktu Ina sampai acara pertandingan nyanyi2 baru selesai.

Di dewan utama.

 Ada rusa
 lembu besar
 Fakhruddin yang baru bangun tidor
 Nama kambing - Janda
Ada ..mmm tak tau nama..=)
 Ini kat bahagian tanaman.


Agak besar juga kawasan karnival sebab telah dibahagikan kepada beberapa bahagian seperti bahagian tanaman, bahagian ternakan, bahagian gerai-gerai baju/beg, bahagian tanaman herba, bahagian booth2 (dalam aircond), gerai buah-buahan, gerai-gerai makanan, gerai-gerai permainan dan dewan utama.

Waktu Ina sampai, sama sampai dengan kereta-kereta yang buat show-memang cantik-cantik. Terasa nak upgrade kereta comel kami itu-tapi kenalah ada modalnya dulu.

Ina juga baru diperkenalkan dengan kedai koperasi felda. Sempatlah Ina beli 1 tin sardin kecil -RM1.70 dan malt coklat 400g RM5.50. Kedua2nya sedap. Asalnya Ina taknak beli sebab pada bungkusan produk koperasi felda ada lambang 1(satu malaysia), bukan apa tapi sebab terdapat banyak komplen pasal produk 1 malaysia, tu yang Ina risau nak beli. Dalam pada nak berjimat kang jadi rugi pulak. Setelah diterangkan yang itu produk felda baru Ina beli, Alhamdulillah produk felda ni sedap dan murah. Cuma pampersnya agak mahal jika nak dibandingkan dengan pampers yang Ina selalu beli.

Dan sebelum bergerak balik kami sempat membeli 2 jenis pokok iaitu pokok cili yang dah berbuah dan pokok limau kasturi yang juga dah berbuah. Alang-alang dah membeli pokok, suami Ina beli sekali pasu yang agak besar dan tanah baja.  Balik rumah dengan semangatnya suami Ina terus memindahkan pokok-pokok tersebut dari polybag ke pasu.

 cili dah boleh dituai.
Tanah yang masih berbaki.
Sesiapa yang nak beli boleh pergi terus ke alamat atau call dulu nombor dalam gambar tu. Ina sebenarnya memang berhajat nak menanam tanaman yang selalu diguna macam pokok kunyit, serai, pandan, kari, limau purut dan beberapa jenis sayur yang mudah ditanam. Bukan apa, kadang-kadang bila membeli selalu membazir sebab rosak sebelum sempat habis digunakan. Kalau tak beli nanti kot-kot tetiba nak guna takde pulak. Kalau menanam, bila-bila masa nak sehelai dua terus boleh kerat. Di rumah sewa Ina dulu ada jugak abah tolong tanamkan kunyit, tapi masa pindah Ina bagi pada jiran Ina.

Bila dah pindah ke rumah sendiri ni, bolehlah berdikit-dikit membeli dan menanam apa yang perlu. Gambar karnival tak banyak yang boleh dikongsi sebab gambar-gambar lain suami Ina yang snap guna hpnya. Harapnya sedikit perkongsian ini bermanfaat untuk sesiapa yang tak sempat datang ke MAHA NS 2012. Hati teringin nak ke MAHA peringkat nasional kalau ada lagi nanti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih kerana sudi berkongsi pendapat dan pandangan anda di sini. Semoga kita memperoleh manfaat darinya.